본문 바로가기
Music/POP

The Marvelettes - Please Mr. Postman | August 21, 1961

by REDNEKO 2024. 10. 16.
반응형

 

"Please Mr. Postman"은 Georgia Dobbins, William Garrett, Freddie Gorman, Brian Holland, Robert Bateman이 작곡한 곡이다. Marvelettes의 Tamla (Motown) 레이블에서의 데뷔 싱글로, Billboard Hot 100 팝 싱글 차트에서 1위에 오른 최초의 Motown 곡으로 유명하다. 이 곡은 1961년 말에 1위에 올라 R&B 차트에서도 1위를 기록했다. "Please Mr. Postman"은 1975년 초에 The Carpenters의 리메이크로 다시 1위를 기록했으며, 1963년에는 비틀즈에 의해 커버되기도 했다. 2017년 Portugal. The Man의 "Feel It Still"은 "Please Mr. Postman"에서 영감을 받았으며, Brian Holland에게 크레딧을 포함하고 있다.

 

원곡은 1961년 4월 Marvelettes(당시 Marvels)가 Berry Gordy의 Tamla 레이블 오디션을 위해 준비되었다. Marvels의 원래 리드 싱어인 Georgia Dobbins는 오디션을 위한 원곡이 필요했고, 친구 William Garrett의 블루스 곡을 받아 이를 재작업했다. Dobbins는 오디션 후 그룹을 떠났고 교체되었다. Gordy는 그룹 이름을 바꾸고 "Brianbert" – Brian Holland와 Robert Bateman의 작곡 파트너십 –에게 곡을 다시 작업하도록 했다. Detroit의 우편배달부인 Freddie Gorman도 최종 작업에 참여했다.

 

"Please Mr. Postman"의 작곡 크레딧은 일관되지 않았다. 저널리스트 Ben Fong-Torres는 이 곡을 Holland, Bateman, Gorman, Dobbins, Garrett의 공동작품으로 언급했다. Marvelettes 버전의 Tamla 45 싱글은 작곡가로 "Dobbins/Garrett/Brianbert"를 기재하고, Brianbert를 프로듀서로 명시했다. 비틀즈의 With the Beatles 앨범 커버는 Brian Holland만 기재했으며, 1987 CD 발매는 "Dobbin-Garrett-Garman-Brianbert"로 기재되었다. 1976년 비틀즈 디스코그래피 책 All Together Now는 작곡가로 Holland, Bateman, Berry Gordy를 언급했다. 1992년 Motown 박스 세트 Hitsville USA: The Motown Singles Collection은 Dobbins, Garrett, Holland, Bateman, Gorman을 작곡가로 기재했다. Songwriters Hall of Fame은 "Please Mr. Postman"을 Holland, Bateman, Gorman만의 작품으로 인정하고 있다. 현재 이 곡의 음악 출판사는 EMI Music Publishing으로, 모든 다섯 명의 작가를 카탈로그에 기재하고 있다.

 

4/4 박자로 연주되며, 일반적인 I–vi–IV–V 코드 진행을 특징으로 한다. 멜로디는 육각 음계로 "블루" 음을 피하고 있다.

Marvelettes의 녹음에서는 리드 싱어 Gladys Horton이 우편배달부가 자신의 남자친구에게서 온 편지를 가져오기를 바라는 내용이다. Holland와 Bateman은 "Brianbert"라는 이름으로 세션을 프로듀싱했다. 곡의 리듬 섹션은 피아노, 일렉트릭 베이스, 드럼으로 구성되어 있다. Marvin Gaye의 1961년 데뷔 앨범이 상업적으로 실패하면서 그는 그해 나머지 시간 동안 스튜디오 뮤지션으로 활동하게 되었다. 그의 노력 중 하나가 "Please Mr. Postman"으로, 이 곡에서 그는 드럼을 연주하고 있다. Gaye의 백비트는 곡 내내 분주하게 유지되며, 스네어는 2와 4 비트에, 라이드 심벌은 매 반박에 두드리고 있다. 그는 섹션 전환 시 필을 사용한다. 베이스는 주로 루트와 다섯 번째 코드를 번갈아 연주하며, 일렉트릭 리듬 기타는 믹스에서 거의 들리지 않고 손뼉 소리가 두드러진다. 음악학자 Walter Everett는 2:10에서 리드 보컬에 리버브가 등장하는 것은 보컬 오버더브가 불일치하는 회로에 "펀치 인" 되었기 때문일 수 있다고 제안했다.


"Please Mr. Postman" is a song composed by Georgia Dobbins, William Garrett, Freddie Gorman, Brian Holland, and Robert Bateman. It is famous for being the debut single of the Marvelettes on the Tamla (Motown) label and the first Motown song to reach number one on the Billboard Hot 100 pop singles chart. The song hit number one in late 1961 and also topped the R&B chart. "Please Mr. Postman" was later covered by The Carpenters in early 1975, achieving another number one, and was also covered by The Beatles in 1963. In 2017, Portugal. The Man’s "Feel It Still" was inspired by "Please Mr. Postman," with Brian Holland credited.

The original version was prepared by the Marvelettes (then known as Marvels) for an audition with Berry Gordy's Tamla label in April 1961. The original lead singer, Georgia Dobbins, needed a song for the audition and reworked a blues song from her friend William Garrett. After the audition, Dobbins left the group and was replaced. Gordy renamed the group and had "Brianbert"—a partnership between Brian Holland and Robert Bateman—rework the song. Freddie Gorman, a postal worker from Detroit, also contributed to the final version.

 

The songwriting credits for "Please Mr. Postman" have been inconsistent. Journalist Ben Fong-Torres referred to it as a collaboration of Holland, Bateman, Gorman, Dobbins, and Garrett. The Marvelettes’ Tamla 45 single credits the songwriters as "Dobbins/Garrett/Brianbert" and lists Brianbert as the producer. The Beatles' album cover for "With the Beatles" credits only Brian Holland, while the 1987 CD release credits "Dobbin-Garrett-Garman-Brianbert." The 1976 Beatles discography book All Together Now mentioned Holland, Bateman, and Berry Gordy as songwriters. The 1992 Motown box set Hitsville USA: The Motown Singles Collection lists Dobbins, Garrett, Holland, Bateman, and Gorman as songwriters. The Songwriters Hall of Fame recognizes "Please Mr. Postman" as the work of Holland, Bateman, and Gorman only. Currently, the music publisher of the song is EMI Music Publishing, which credits all five writers in its catalog.

 

The song is performed in 4/4 time and features a typical I–vi–IV–V chord progression. The melody avoids "blue" notes in a hexatonic scale.

 

In the Marvelettes' recording, lead singer Gladys Horton expresses a desire for the mailman to bring her letters from her boyfriend. Holland and Bateman produced the session under the name "Brianbert." The rhythm section consists of piano, electric bass, and drums. After Marvin Gaye’s 1961 debut album commercially failed, he worked as a session musician for the rest of the year. One of his contributions was "Please Mr. Postman," where he played drums. Gaye's backbeat is kept busy throughout the song, with the snare hitting on beats 2 and 4 and the ride cymbal played on every downbeat. He uses fills at section transitions. The bass alternates primarily between root and fifth notes, while the electric rhythm guitar is barely audible in the mix, with handclaps standing out. Musicologist Walter Everett suggests that the reverb on the lead vocal at 2:10 might be due to a "punch-in" on a circuit where the vocal overdub was inconsistent.


「プリーズ・ミスター・ポストマン」は、ジョージア・ドビンズ、ウィリアム・ギャレット、フレディ・ゴーマン、ブライアン・ホランド、ロバート・ベイタマンによって作曲された曲です。この曲は、マーヴェレッツがタムラ(モータウン)レーベルでデビューシングルをリリースし、ビルボードホット100ポップシングルチャートで1位を獲得した最初のモータウンの曲として有名です。この曲は1961年末に1位に達し、R&Bチャートでも1位を記録しました。「プリーズ・ミスター・ポストマン」は、1975年初頭にカーペンターズによってリメイクされて再び1位を獲得し、1963年にはビートルズにもカバーされました。2017年にはポルトガル・ザ・マンの「フィール・イット・スティル」が「プリーズ・ミスター・ポストマン」にインスパイアされ、ブライアン・ホランドがクレジットされています。

 

オリジナル版は、1961年4月にマーヴェレッツ(当時はマーヴェルズ)がベリー・ゴーディのタムラレーベルのオーディションのために準備されました。オリジナルのリードシンガーであるジョージア・ドビンズはオーディション用の曲が必要で、友人ウィリアム・ギャレットのブルース曲を再編成しました。オーディション後、ドビンズはグループを離れ、交代しました。ゴーディはグループ名を変更し、「ブライアンバート」と呼ばれるブライアン・ホランドとロバート・ベイタマンの作曲パートナーシップに曲を再作業させました。デトロイトの郵便配達員であるフレディ・ゴーマンも最終作業に参加しました。

 

「プリーズ・ミスター・ポストマン」の作曲クレジットは一貫性がありません。ジャーナリストのベン・フォン=トーレスは、この曲をホランド、ベイタマン、ゴーマン、ドビンズ、ギャレットの共同作品として言及しました。マーヴェレッツのタムラ45シングルは作曲者として「ドビンズ/ギャレット/ブライアンバート」と記載され、ブライアンバートがプロデューサーとして明記されています。ビートルズのアルバム「ウィズ・ザ・ビートルズ」のカバーはブライアン・ホランドのみを記載しており、1987年のCDリリースは「ドビン・ギャレット・ガーマン・ブライアンバート」と記載されています。1976年のビートルズディスコグラフィー本「オール・トゥゲザー・ナウ」では、ホランド、ベイタマン、ベリー・ゴーディを作曲者として言及しました。1992年のモータウンボックスセット「ヒットビルUSA:モータウンシングルコレクション」では、ドビンズ、ギャレット、ホランド、ベイタマン、ゴーマンを作曲者としてリストしています。ソングライターズ・ホール・オブ・フェイムは「プリーズ・ミスター・ポストマン」をホランド、ベイタマン、ゴーマンの作品として認めています。現在、この曲の音楽出版者はEMI Music Publishingで、全五人の作家がカタログに記載されています。

 

この曲は4/4拍子で演奏され、一般的なI–vi–IV–Vコード進行を特徴としています。メロディは六音音階で「ブルー」音を避けています。

 

マーヴェレッツの録音では、リードシンガーのグラディス・ホートンが郵便配達人に彼女のボーイフレンドからの手紙を持ってくることを望んでいる内容です。ホランドとベイタマンは「ブライアンバート」としてセッションをプロデュースしました。リズムセクションはピアノ、エレクトリックベース、ドラムで構成されています。マーヴィン・ゲイの1961年のデビューアルバムは商業的に失敗したため、彼はその年の残りの期間スタジオミュージシャンとして活動しました。彼の努力の一つが「プリーズ・ミスター・ポストマン」であり、この曲で彼はドラムを演奏しています。ゲイのバックビートは曲全体で忙しく保たれ、スネアはビート2と4で、ライドシンバルは各ダウンビートで演奏されています。彼はセクションの切り替え時にフィルを使用します。ベースは主にルートと五度の音を交互に演奏し、エレクトリックリズムギターはミックスでほとんど聞こえず、手拍子が際立っています。音楽学者のウォルター・エヴェレットは、2:10でのリードボーカルのリバーブは、ボーカルオーバーダブの不一致な回路に「パンチイン」されたためかもしれないと提案しています。

반응형